woensdag 9 december 2020

Wandeling in Kortemark

 Als gevolg van de uitvinding van het internet, kwam ik recent één en ander te weten over mijn betovergrootouders. Voorheen wist ik alleen dat ze in Kortemark woonden. Nu heb ik online een aantal foto's gevonden, weet ik dat ze een grote hoeve hadden in de Amersveldestraat in Kortemark, en ik vond op het kerkhof zelfs hun graf terug.

Er werd mooi weer voorspeld voor de tijd van het jaar, dus googelde ik een wandeling in de buurt van Kortemark. Op routeyou.com vond ik een route van 11,3 km die ook aan de voorouderlijke hoeve langs kwam.


Op weg

Normaal begint de wandeling vanaf het station, maar ik parkeerde mijn wagen vlakbij de begraafplaats om eerst het graf van de voorouders te bezoeken. 

Vanaf de kerk verlaat de route al snel de verharde wegen en kom je in een soort stadspark terecht: Domein Krekemeersen. De Grijspeerdbeek loopt door het park, dat tevens dienst doet als overstromingsgebied. De Grijspeerdbeek verandert verderop van naam in Krekebeek en nog verder Handzamevaart, welke bekend is van wateroverlast. Ik zag heel wat watervogels en zangvogeltjes die er een thuis vinden, echt een pareltje vlakbij de dorpskern.




de Grijspeerdbeek

De wandelroute verlaat het park en komt aan het station uit, wat het officiële eind- en beginpunt is. Van het station vertrekt de route langs de sporen en even later buigt het pad naar links op de oude spoorlijn naar Ieper.


Het spoorpad gaat onder de Staatsbaan door en wordt omhuld door mist en weilanden.




Aan de Hillebosstraat verlaat de wandelroute de oude spoorlijn.


Bij helder weer zijn de uitzichten op deze hoogte wellicht magnifiek, maar de mist creëert een mysterieuze sfeer en verhult de minder fraaie kantjes van de industriële groententeelt.

De Hillebosstraat komt uit op de Amersveldestraat, en de hoeve van mijn betovergrootouders komt in zicht. De hoge ligging zal meegespeeld hebben in de zware beschadiging van de hoeve tijdens de eerste wereldoorlog. Mijn betovergrootvader kocht de hoeve in 1919 van de familie Frennelet en zorgde voor de heropbouw van de nu nog herkenbare volumes. Zoals dat traditioneel ging, bleef de jongste zoon Jerome op de hoeve wonen en hij boerde daar tot aan zijn pensioen.

de totaal gerenoveerde hoeve


Wat na 1980 met de hoeve gebeurd is, is me nog niet helemaal duidelijk, maar na 2008 begonnen ingrijpende renovatiewerken en vandaag wordt ze uitgebaat als luxueuze b&b de Biga Hoeve.

Vanaf de hoogte van de Amersveldestraat, kronkelt de route richting de Krekebekevallei.


winterprei, 'pret' in het lokale dialect

De wandelroute kruist de drukke Staatsbaan, en gaat verder in de Krekebekevallei.


lage bewolking, gelukkig geen regen

groentenkisten bij Ardo

Voorbij de diepvriesgroentenfabriek volgt de route een nieuw aangelegd pad langs de Krekebeek.


Op een gegeven moment moet je naar rechts op een niet zo duidelijk pad. Het leidt naar een soort bufferbekkens. Ook tussen de bufferbekkens heeft de routemaker een minder evidente weg gekozen, maar er was wel degelijk een paadje.

dit is de juiste weg



Even verder komt de wandelroute weer aan de dorpskern, waar ze naar de kerk leidt en ik de route aangevangen had.

Conclusie

Ik had geen te hoge verwachtingen van een wandelroute die deels door een stadspark, langs diepvriesfabrieken en tussen spruiten en prei loopt, maar was aangenaam verrast van de staat van alle paden, ook de onverharde, en charme van het boerenlandschap. Nergens modder, niet te veel lelijke koterijen, een prachtig stadspark met een enorme diversiteit aan wilde vogels, het zeer recent aangelegde spoorwegpad, ... Het is duidelijk dat de gemeente Kortemark investeert in de kwaliteit van hun wandel- en fietsinfrastructuur.

Ook de mist was absoluut geen spelbreker. Bij helder weer was het landschap misschien zelfs net iets minder aantrekkelijk geweest.

1 opmerking: